Nyttiga råd från Johan

(Johan W skrev en kommentar till inlägget ”Aktuellt” och texten är så läsvärd så att jag flyttar det till ett eget inlägg som är lättare att hitta /Anders)

Hej alla som tycker att det ser kul ut med kappsegling men tycker att detta med reglerna är svårt eller jobbigt.

Alla som vinner om och om igen det är dom som alltid lyckas hålla sig långt bort från sina konkurrenter. De får fri vind, vilket är det första och viktigaste. Dom undviker möten med andra båtar, för det tar tid och stör vinden.

De går alltid en omväg hellre än att stångas vid något märke eller rundning, återigen för att få fri vind, mindre trubbel och att det går fortare.

M.a.o man vinner inte på att kunna alla reglerna. Man vinner på fri vind och minsta trubbel.

Innan man börjar sin kappsegling så skall man göra ett par saker. Man börjar med att köpa en eller två böcker. Bok nr heter FARTTRÄNING av Björn Österberg från NORTH som ges ut av Svenska Seglarförbundet.

Det första är riggen: VID BRYGGAN
Dra upp storen och ställ in mastkrummet ( mastens böjning längs hela längden).
Titta på storen och böj hela masten tills HELA storen blir platt och plan. Då har du fått till en perfekt böj för storen i hård vind kryss. Tecken på för mycket KRUM är ett veck från bakkant bommen och upp mot mitten masten. Gå gärna så långt så du kan skönja ett sådant veck och backa sedan tillbaka , minska på mastkrummet tills vecket ät helt borta. För att se hela mastens böj så skall du titta från däcket och upp, inte från en stående position alltså. Märk upp eller gör stoppknutar så du inte kan böja masten mer än detta läge.

GRATTIS. !

Nu har du kommit längre än de flesta någonsin gör. Det tog dig 2-3 timmar…

Nu skall du ut och provsegla. Det som sker nu är att du skall känna att båten är lagom lovgirig ( vill gå upp/mot vinden) . Snabbast kryssar du med ca 4-5* mothåll på rorkulten. Detta för att du skall få hjälp av rodret att generera så kallat lyft. Lyftet tar dig upp mot vinden/märket snabbare. Ha aldrig mera än 7*.
Detta ställer du in när du har en jämn vind. Genom att spänna/korta av förstaget så minskar du rodertrycket. Och tvärtom om när du släpper/förlänger förstaget så ökar du rodertrycket genom att hela segelplanet förflyttas bakåt och viceversa framåt.

GRATTIS NR 2!

Nu har du gjort mer än vad många någonsin gör. Det tog dig och en gast ca 2 timmar….

Allt är inte statiskt utan fungerar så här. Nu har du de två enklaste men mest bortglömda eller negligerade grundläggande saker gjorda. När du sedan seglar på och lär dig trimma mer eller varför inte såsom de bästa gör, de märker att ibland så har alla samma sorts trimm. Då hamnar man lätt i en långsam klunga. Då kan dom trimma om sina båtar. Antigen så de går lägre men då självfallet snabbare eller för att gå tokhögt på kryssen men likaså då självklart långsammare MEN i båda fallen får dom tillgång till FRI vind samt undviker klungan. Men men åter till riggttimmets grunder. Det är alltså så att efter ett par gånger till sjöss så har du inte samma rodertryck. Förmodligen har du utvecklats som seglare och har skotat/trimmat om något för du sett att det går fortare så. BRA. Då skall du ändra på förstagslängden igen. För liten rodervinkel, under 4* , bak med masten, förläng förstaget och viceversa.

OBS. När mastlutning ändras så kommer även backstag och häckstaget att ändras. Till ex. om du endast kortar förstaget så kommer häckstaget/backstaget att spännas. Du får för mycket mastböj. Och om du har ställt in mastböjen perfekt så borde en antydan till det diagonala vecket från bakkant bommen och snett frammåt upp till mastens mitt kunna skönjas.

Lyckat till i vår. Ps. När man ställer in mastböjen vid bryggan så skall det inte blåsa och fall, bomuthal var maximalt hårt ansatta. D.s.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Nyttiga råd från Johan

  1. Robert skriver:

    Beräkning av ”optimal” roderbelastning:
    centrumlinjen nedan är då rodret står parallellt med för och akter dvs rakt fram.

    [mm från cetrumlinjen]=[längden på rorkulten från hjärstockens cetrum i mm] x [önskat tryck i grader (°)] x pi[~3,14159]/180

    exempel:
    är rorkulten 980 mm från centrum från hjärtstocken och det önskas 4,5° ”mottryck” blir förflyttningen från centrumlinjen: 980*4,5*3.14159/180=76 mm förflyttning mot lovart från cetrumlinjen.

    • Johan W skriver:

      Coolt! Bra hjälp för att få till en exakt gradskala i båten.Jag skall kolla hur lång rorkult jag har och sen använda din formel.

      • Robert skriver:

        Lite funderingar från gårdagens (30 maj) trimmningssegling:

        1. Om man vid motvind bara seglar med bakre delen av storen med en genua 2+1/2 blir inte den effektiva segelytan ungefär densamma som om man seglar med fock (och ännu mindre med större genua?)?
        Storseglets bidrag borde öka vid fock och minska ännu mer vid stor genua. Utom de fall det är lättare vind och storseglet inte har något infall från genuan?

        2. Beroende på hur långt in skotpunkten kommer mot förseglet vid bidevind med genua borde storseglets bidrag till farten kunna regleras? Är det bättre att skota ”ut” genuan om man inte behöver maximal höjd, för att fåmindre inslag i storen?

        3. Det här med trimmning av backstag å’ alla andra tampar som påverkar riggen blir ganska ointressanta när man har en mastheadrigg, då man bara kan justera förstagets spänning med akterstaget och eventuellt lite av krummningen med babystaget. Jag antar att övrig trimning av storen vad det gäller bomuthal, storfall och kick/storskot fortfarande gäller?

        4. Det här med tvist på seglen högre upp beroende på den faktiska vindrikningen borde väl ha mindre verkan på den framdrivande kraften ju mer båten lutar, även om det blir mer och mer önskvärt pga mer lutning?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *